Komitet Obrony Demokracji

ul. Górczewska 39, 01-144 Warszawa

NIP: 5252649748
KRS 0000604562

tel: 729 052 000
mail: [email protected]




NEWSLETTER

Relacja ze spotkania z dr. Marcinem Gołaszewskim - KOD
12506
post-template-default,single,single-post,postid-12506,single-format-standard,cookies-not-set,eltd-cpt-2.2,ajax_fade,page_not_loaded,,moose-ver-3.3, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,side_menu_slide_with_content,width_370,fade_push_text_right,transparent_content,grid_1300,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive
 

Relacja ze spotkania z dr. Marcinem Gołaszewskim

Kilka dni temu, spotkaliśmy się w pubie Łódź Kaliska, żeby wysłuchać wykładu dr. Marcina Gołaszewskiego w ramach Latającego Uniwersytetu Demokratycznego (LUD) łódzkiego KOD-u. Spotkanie poświęcone było „Kreowaniu społeczeństwa obywatelskiego w Niemczech.”
Spotkanie edukacyjne rozpoczęło się odrobiną historii – słuchaliśmy o tym jak upadała niemiecka demokracja i nie mogliśmy oprzeć się narzucającym się paralelom pomiędzy przedwojenną smutną historią Niemiec, a tym, co w ostatnim czasie obserwujemy w polskiej sferze publicznej. Dojście do władzy ruchu narodowo-socjalistycznego, którego przedstawiciele również, jak PiS, nie mieli większości konstytucyjnej, a jednak znaleźli sposoby na zmiany ustawy zasadniczej. Słuchaliśmy o manipulowaniu opinią społeczną. Słuchaliśmy o paleniu książek, które przywodziło na myśl zamykanie bibliotek i likwidowanie muzeów. Obejrzeliśmy scenę wiecu młodzieży niemieckiej z lat trzydziestych XX wieku, które niczym się nie różniły od wystąpień ONR-u. Ta część wykładu stała się źródłem bardzo smutnych refleksji.


W kolejnej części spotkania dowiedzieliśmy się, w jaki sposób powojenne Niemcy odbudowały poturbowaną przez nazistów demokrację i jakie były początki kształcenia obywatelskiego, prowadzonego nie w duchu jednej partii, ale w interesie całego społeczeństwa. W tym celu powołano do życia instytucję, dedykowaną krzewieniu demokracji oraz kształceniu specjalistów i nauczycieli, których wyposażono w rozmaite narzędzia dydaktyczne, metody psychologiczne i technologie, ułatwiające edukację obywatelską. Ich pracę ułatwia strona internetowa, zawierająca materiały dydaktyczne, takie jak gry planszowe, rymowanki, filmy edukacyjne i scenariusze ich wykorzystania, bezpłatne lub w znacznym stopniu dotowane książki, czasopisma poświęcone poszczególnym grupom społecznym. Mogą również korzystać z akcji dydaktycznych, wśród których popularnością cieszą się dofinansowane konkursy dla młodzieży, dofinansowane wymiany młodzieżowe, wyjazdy studyjne, pokazy filmowe i odczyty. Edukacja obywatelska odbywa się w duchu poszanowania własnej odrębności kulturowej, ale i mniejszości etnicznych i seksualnych. Młodzież wychowywana jest w poczuciu odpowiedzialności za swój kraj. Do tematów prezentowanych na stronie internetowej należy problematyka wyborcza i polityka zagraniczna Niemiec – każdemu partnerowi zagranicznemu dedykowane są artykuły naświetlające sytuację w kraju.
Grono, które wysłuchało prelekcji reprezentowało różne łódzkie środowiska prodemokratyczne. Zakończyliśmy wieczór bardzo ożywioną dyskusją na temat edukacji obywatelskiej w Polsce. Wypowiedzi uczestników dyskusji pełne były troski i niepokoju, ale też wiary w sens przedsięwzięć edukacyjnych i inspiracji zaprezentowanymi pomysłami. Pokazały, że pomimo wielu różnic mamy wspólne dążenia i potrafimy się porozumieć w sprawach naprawdę istotnych. Mieliśmy świadomość, że to dopiero początek dyskusji, bo nawet po sygnale zakończenia spotkania nie chcieliśmy przerwać rozmowy, mając przekonanie, że wiele przed nami do zrobienia. Umówiliśmy się na kolejne spotkania LUD-u, a kto wie, może przed nami wspólne edukacyjne działania?
 

P.S.

Post scriptum tego spotkania dopisała sobota, 29.04. 2017, marsz ONR-u. Takie same sceny jak te, które widzieliśmy w części historycznej wykładu, taka sama atmosfera, takie samo wychowanie pseudopatriotyczne. Sceny, które pokazują jak naglącą sprawą jest wspólna praca u podstaw, by takie obrazy już nigdy się nie powtarzały.
Kasia Witek