Nowa identyfikacja wizualna KODu
Prace nad przygotowaniem nowej identyfikacji wizualnej rozpoczęły się prawie rok temu.
Ich genezą nie była sama w sobie potrzeba zmiany Logo na inne, ale potrzeba zbudowania całego systemu identyfikacji.
Taka identyfikacja jest bardzo ważnym elementem w każdej organizacji. Budujemy w ten sposób cały system pozytywnych skojarzeń, które będą przypisane organizacji i marce. Składa się na taki system wiele elementów – to nie tylko logo, ale kolorystyka, hasła, układy tekstu, znaczki, symbole – to wszystko tworzyć powinno spójną całość.
Praca ta nie trwała tydzień, ani miesiąc. Przede wszystkim przeprowadziliśmy wiele spotkań i warsztatów. Udział w nich brali ludzie z naszej organizacji – czasem wskazani, czasem nawet zupełnie przypadkowi.
W kolejnych etapach dołączyli ludzie (również młodzi), którzy w KODzie nie są i się z nim w żaden sposób nie identyfikują, ale o nim słyszeli. Odpowiadaliśmy na wiele pytań, wypełnialiśmy testy i formularze.
Wszystko to służyło temu, by z jednej strony zbadać z jakimi wartościami jest nam wszystkim najbliżej, a z drugiej strony temu, by wiedzieć, jak nasza organizacja jest postrzegana na zewnątrz – co kojarzy się dobrze i powinno trwać, a co sprawia, że jesteśmy źle odbierani.
Wyniki badań ciągle prowadziły do pewnych konkretnych, ważnych dla nas haseł, symboli i emocji.
Były to przede wszystkim: ludzie, współpraca, pokojowa rewolucja, siła, nadzieja, przyszłość.
Na bazie kilku miesięcy pracy, warsztatów, ankiet, burz mózgów i wymiany poglądów powstawały powoli propozycje.
Analizowana była również tematyka wybranych, współczesnych nam, przemian społeczno-politycznych na świecie. Wszystkie one miały swoją symbolikę jako środek wyrazu – były to różne kolory i rośliny, które niosły określony przekaz.
Czasem nawet używamy sformułowania kolorowe rewolucje. Rewolucje lub ruchy społeczne na świecie często nadawane miały nazwy kwiatowe, lub kolorowe.
Każdy wybrany kolor kojarzy nam się ze znaną nam marką, firmą itd. W KODzie ostatecznie zadomowił się kolor pomarańczowy – jako symbol energii, optymizmu. Jest kolorem ludzi kreatywnych, pobudza do działania i ogólnie symbolizuje aktywność.
Co do kwiatów – te od zawsze są symbolem pokojowych rewolucji.
Żadne organizacje ani partie polityczne nie były inspiracją przy wyborze kolorów i symboli.
Każda z nich ma swoje kolory i oczywiście, że mieliśmy świadomość porównywania nas z innymi firmami, czy organizacjami.
Nie odcinamy się od swojej przeszłości, jesteśmy z niej dumni, nie chowamy starego loga – ono zostaje z nami. Lubimy je i nie będziemy się od niego dystansować. Potrzebujemy zmian i rozwoju, ale z pamięcią i szacunkiem wszystkiego, co tworzy naszą historię.
Implementacja nowych znaków i symboli to nie jest proces jednego dnia. Czasem to trwa miesiące i nie jest w ruchu społecznym przymusem, ani nakazem.
Nie wyrzucimy swoich starych flag, znaczków i koszulek. Są one częścią naszej historii i zostają z nami.
Cała praca na celu miała również to, byśmy uzupełnili LOGO o wszystko to, czego nam brakowało. Stąd powstało tak wiele znaczków i symboli, które możemy w social mediach stosować dowolnie-w zależności od potrzeby i gustu.
Najważniejszym przesłaniem w tym projekcie stały się symbole ludzi, tworzących organizacje.
To piękny symbol.
Podsumowując:
- stare logo jest i pozostaje dla nas wartością, co zostało publicznie podkreślone,
- nowe symbole są wynikiem wielu badań, dyskusji, burz mózgów, celem nie było zabieranie nikomu tego, co jest naszą własnością i pozostanie z nami zawsze (prawnie zastrzeżone),
- logo jest również wizytówka na zewnątrz,
- ta identyfikacja wizualna nie jest rewolucją, a ewolucją,
- wszystko, co zostało tam zawarte to symbole tego, co dla was było ważne – to cały zestaw symboli i wartości, które na określają,
- nie ma konieczności korzystania z całości – po to jest tak wiele symboli, by każdy mógł znaleźć swój, z którym się identyfikuje.
W imieniu Zarządu
Magdalena Filiks