Marzenia mają sens, czyli finansowanie Szkolnictwa Wyższego a kształcenie Otwartych Obywateli – wykład Andrzeja Celińskiego – Gdańsk 01.12.2022 - KOD
Komitet Obrony Demokracji, KOD
28634
post-template-default,single,single-post,postid-28634,single-format-standard,eltd-cpt-2.2,ajax_fade,page_not_loaded,,moose-ver-3.4, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,fade_push_text_right,transparent_content,grid_1300,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive
 

Marzenia mają sens, czyli finansowanie Szkolnictwa Wyższego a kształcenie Otwartych Obywateli – wykład Andrzeja Celińskiego – Gdańsk 01.12.2022

Wykład III semestru Akademii Społeczeństwa Otwartego #Finansowanieszkolnictwawyższego_akształcenieotwartychobywateli transmitowany na żywo z Biblioteki Manhattan w Gdańsku Wrzeszczu, wygłoszony przez #AndrzejCeliński polityka i socjologa, działacza opozycji demokratycznej, ministra kultury w rządzie Leszka Millera, a w latach 2012- 2015 przewodniczącego Partii Demokratycznej prowadziła członkini pomorskiego #KOD #MałgorzataAntuszewicz.

W pierwszej części wykładu wykładowca wrócił do historii, do roku 1989, będącego wielkim sukcesem opartym na cudzie, bo wówczas zaczęliśmy działać i myśleć. W wypowiedziach, kilkakrotnie odwoływał się do roku 1975. Jak później wyjaśnił, w odpowiedzi na pytanie słuchaczy, był to rok najważniejszy, w którym przyjęto Akt Końcowy Konferencji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie. W dalszej części wykładu poruszył temat polityki wydatkowej i gospodarczej kraju, oceniając ją za istotną gdyż – obojętne jest kto rządzi, dominuje, ile komu, ile mnie, ile nam się należy, pytanie ILE tak bardzo zdominowało myślenie innych, a pytanie JAK jest nieobecne! Pomiędzy władzą i społeczeństwem obecnie jest układ feudalny! Dobitnie podkreślił, że czas przeszły w polityce nie istnieje, a jeżeli dla kogoś istnieje, jest złym politykiem. TYLKO PRZYSZŁÓŚĆ MA ZNACZENIE!

Kolejna część wykładu odnosiła do tematu spotkania – finansowania szkolnictwa wyższego. Wykładowca zdecydowanie podkreślił, że w edukacji najważniejszy jest nauczyciel, bo jaki nauczyciel, taki uczeń. Podał też zasady w dziedzinie kształcenia, jak: jakość kształcenia, dostępność do utalentowanych, konkurencyjność uniwersytecka, motywacja studentów, celowość i sprawiedliwość wydatkowania pieniędzy, zniwelowanie drenażu środków publicznych. Dużą wagę położył też na szersze otwarcie systemu, zwiększenie mobilności studentów, poprzez edukację za granicą, czy końcowe powiązanie kosztów nauczania i efektów jakie student osiągnął, z koniecznością spłaty kosztów studiów, jeżeli ów student po studiach podejmuje pracę za granicą.

Na pytanie prowadzącej wykład #GosiAntuszewicz – dla jakiej przyszłości ma być robiona polityka? – jeżeli świat demokratyczny nie wyciągnie wniosków i każdy będzie mógł napisać to co ma na myśli, to taką drogą do niczego nie dojdziemy. Trzeba wybudować mur/rozdział pomiędzy partyjną polityką, a służbą cywilną. A fundamentalną sprawą jest obalić PiS. Konieczna jest odwaga bycia innym, odwaga sprzeciwu!

Na zakończenie #DamianSchwimmer_Nawarecki zadał pytanie o roli ASO w złapaniu synergii między leadership’em, a współpracą mas? Jak powtórzyć cud z roku 1989? W odpowiedzi usłyszeliśmy – powtórzyć się nie da, proszę nie karmić się złudzeniami. Strajki były o kiełbasę, a nie o wolność. Teraz nikt z nas nie wie, ale na wszelki trzeba być gotowym. Może się uda!

link do wykładu: https://www.facebook.com/kodpomorze/videos/499012148870372

 

#KomitetObronyDemokracjiRegionPomorze

#ASO

#AkademiaSpołeczeństwaOtwartego

#ruchkod